Šatny představují důležitou součást každého pracoviště a jsou nezbytné zejména v těch provozech, ve kterých se zaměstnanci převlékají do pracovního oblečení. Víte, že vybavení šaten musí splnit legislativní požadavky? Řekneme vám, jaké to jsou, a navíc poradíme, jak vybavit šatnu, aby byla plně funkční a vaši pracovníci spokojení.
Zákonné normy a legislativa se týká i vybavení šaten
Aby byla na pracovišti zajištěna bezpečnost, hygiena a pohodlí zaměstnanců, existují zákony a předpisy na minimální vybavení šaten. Některé normy se navíc týkají také ventilace, klimatizace nebo teploty v místnosti určené na převlékání. Požadavky na šatny a šatní skříně v provozech, jako jsou továrny, sklady nebo kanceláře, řeší česká technická norma ČSN 73 4108. Podle této normy šatna musí:
- být oddělená od umývárny i pracoviště a dobře přístupná;
- být vybavená místem na sezení = lavicí;
- být rozdělená podle pohlaví (do 5 zaměstnanců stačí mužům a ženám užívání šatny oddělit časově);
- mít o 10 % více místa, než je aktuální stav zaměstnanců.
Navíc platí, že na jednoho zaměstnance připadá v šatně 0,5 m2 a pracovníci se nesmí dělit o jedno šatní místo.
Norma specifikuje i požadavky na konstrukci, materiál a funkčnost šatních skříněk.
- Skříňky musí být uzamykatelné a zámky individuální pro každou skříňku, zároveň by měly být snadno ovladatelné a spolehlivé.
- Kapacita musí odpovídat množství uložených věcí (oblečení, obuv, batohy apod.)
- Důležitá je ventilace, která zabrání špatným hygienickým podmínkám i nepříjemnému zápachu.
- Šatní skříně volte z materiálů, které jsou odolné vůči vlhkosti, korozi a požáru. Myslete také na pozdější údržbu.
- Ujistěte se, že jsou skříňky dostatečně stabilní a pevné.
Vybavení šatny volte podle typu provozu
Vybavení šatny se liší podle toho, jestli se v práci zaměstnanci převlékají do pracovního oděvu nebo si pouze odkládají svršky. Ať už se jedná o šatnu ve fitcentru, škole, sportovním zařízení či kancelářské budově nebo výrobním závodě, měla by místnost na převlékání nabízet dostatek úložných prostor.
Skříňová šatna
Na všech pracovištích, kde se zaměstnanci musejí převlékat do pracovního oblečení a z hygienických či jiných důvodů to není možné, je nezbytností tzv. skříňová šatna = místnost vybavená šatními skříňkami, ve které se pracovníci převlékají. Kromě normy vemte v potaz při výběru šatních skříní několik kritérií.
- Zamyslete se nad úrovní znečištění pracovního oděvu – pokud bývá hodně špinavý, zvolte dělené šatní skříně, které umožňují uložení civilního oblečení tak, aby se neušpinilo od toho pracovního.
- Jaký je objem uložených věcí? Pokud pracovní uniforma zahrnuje boty, helmu a další doplňky, na prostoru nešetřete. Naopak ukládají-li si zaměstnanci pouze menší věci, vsaďte na boxové šatní skříňky.
- Vybírejte podle velikosti a dispozice šatny. Do menších prostor se skvěle hodí zúžené šatní skříně nebo šatní skříňky s lavičkou.
Věšáková šatna
Pokud se vaši zaměstnanci denně nemusí převlékat do pracovního, podle normy ČSN 73 4108 vám stačí prostor vyčleněný na odkládání oděvu, případně obuvi. Můžete využít jak šatní skříně, tak i interiérové věšáky na oblečení, a to v podobě řadových či stojanových věšáků, které se hodí i pro návštěvy, nebo elegantnější věšákové stěny.
TIP: Doporučujeme investovat také do čisticích rohoží, které zbaví boty nečistot.
I věšáková šatna musí splňovat požadavky technické normy. Věšákové háčky musí být alespoň 1,5 m od protější stěny. V případě dvoustranného uspořádání musí vzniknout 1,8m prostor. Háčky by měly být ve výšce 1,6–1,8 m pro dospělé a 1–1,2 m pro osoby se sníženou mobilitou (vozíčkáře). Nezapomeňte ani na lavičku do šatny.
Aby se zaměstnanci cítili komfortně: 5 tipů pro dokonalou firemní šatnu
- Myslete na teplotu. Pracovníkům by při převlékání neměla být zima, udržujte tedy v šatně teplotu nad 20 ℃.
- Skříněmi a lavičkami do šatny to nekončí. Pokud to prostor umožňuje, umístěte do převlékárny také zrcadlo, stojan na deštníky, kalendář či plánovací nebo popisovací tabule na nejrůznější vzkazy.
- Šatnu přizpůsobte jejím uživatelům. Pokud místnost neslouží pouze k převlékání, ale pracovníci tu tráví i pauzy, vybavte ji pohodlnými sedacími soupravami či křesly.
- Usnadněte úklidovým pracovníkům údržbu. Vybírejte takové vybavení šatny, které se snadno udržuje v čistotě. Pořádku napomáhají také vhodně umístěné odpadkové koše.
- Umístěte do šatny lékárničku s pomůckami první pomoci, pro případ že by došlo k nějaké nehodě.